ZASADY PORAD LEKARSKICH W POZ
Rejestracja pacjentów
Rejestracja do lekarzy Podstawowej Opieki zdrowotnej (POZ) oraz specjalistów odbywa się z wyprzedzeniem:
- elektronicznie przez PANEL PACJENTA
- osobiście w placówce
- telefonicznie przez INFOLINIE | Pon. – Piąt. 7:00 – 17:30| 58 743 17 20
- telefonicznie bezpośrednio na numer placówki:
- ul. Abrahama 57 | Gdynia | 58 743 17 51
- ul. Białowieska 1 | Gdynia | 58 625 05 93
- ul. Żwirki i Wigury 14 | Gdynia | 58 660 88 31
- ul. Osadnicza 5 | Reda | 58 742 37 80
Rodzaj porady po rejestracji
Pacjentowi rekomendujemy w pierwszej kolejnosci zapis na teleporadę. W czasie teleporady lekarz decyduje o przyjęciu pacjenta w palcówce. W przypadkach pilnych – nawet tego samego dnia.
Bezwzględnie korzystasz z teleporady, gdy:
- Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
- Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Termin realizowania teleporady
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Co uzyskasz przez teleporadę
- zalecenia lekarskie
- e-zwolnienie
- e-receptę
- e-skierowanie
- zlecenie na test na koronawirusa
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Jak przebiega teleporada
- W czasie rejestracji zostanie wkazana orientacyjna godzina kontaktu lekarza (możliwe opóźnienie do 60 minut). Lekarz sam skonktatuje się na wskazany numer telefonu w karcie pacjneta. Lekarz podejmuje 3 próby kontaktu z pacjentem w odstepie nie krótszym niż 5 minut.
- Przed udzieleniem teleporady nastąpi potwierdzenie tożsamości pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych rejestracji (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
- Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
- Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
- Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
- Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady. Wtedy lekarz odrazu wskazuje termin porady w placówce.
- Badania zlecone przez lekarza POZ, które można zrealizować w naszych placówkach realizujemy po wcześniejszym zapisie.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1398, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1395)
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 1749, 1873 i 2043)